Metsäpirtin Ahtiaiset Konevitsassa sekä lyhyt oppimäärä ortodoksisuutta
Konevitsan luostarisaari
Matka-Viitalan linja-auto starttasi aamuvarhaisella Virttaalta. Loimaan suunnalta tulikin jo merkittävä määrä matkalaisia kyytiin. Turusta joukkoon liittyi lisää reissaajia - Ei muuta kuin auton nokka kohti itää. Kehä kolmoselta saimme kyytiin pikkuserkkuni Markku Niemen ja hänen poikansa Mikan. Autossa oli nyt neljä Markkua: Kuskina toimiva Äikään Markku Yläneeltä, Lemmetin Markku Mietoisista, Niemen Markku Tuusulasta ja meikäläinen eli Laaksosen Markku Laitilan puskista. Kahdeksan maissa olimmekin sitten jo Kotkassa hotelli Leikarissa, jossa nautimme aamupalaa. Leikarissa joukkoomme liittyi vielä pikkuserkkuni Matti Sorjonen Juvalta. Suuremmitta kommelluksitta ylitimme rajan ja jatkoimme matkaa kohti Kiviniemeä.
Lähestyessämme Kiviniemeä saimme hämmästellä sitä, että tiet olivat nyt huomattavasti paremmassa kunnossa kuin esimerkiksi nelisen vuotta sitten, jolloin useat meistä olivat mukana edellisen kerran vastaavanlaisella kotiseutumatkalla. Seututeiden ohella huomiota kiinnitti myös rakenteilla olevat mahtavat maantie- ja rautatiehankkeet Pietarista kohti pohjoista - Mitähän herra Putinilla on mielessään.
Illalla asettauduimme majapaikkaamme Losevo-hotellille. Moni kävi iltasella tutustumassa Kiviniemen elämään. Ilta jatkui rattoisasti yhteislaulun ja tarinoinnin merkeissä pitkälle aamuyön tunneille asti. Hyvin tai vähän vähemmän hyvin nukutun yön jälkeen nautittuamme aamupalaa hotellilla suuntasimme kohti Metsäpirttiä.
Kivijaloilla Ahosaaressa
Menossa Ahosaareen
Lahjoitusmaatalonpoikien patsas
Muistolehto
Päivän retkeen kuului vielä esi-isämme Lauri Ahtiaisen asuinpaikalla ja Lahjoitusmaatalonpoikien muistomerkillä sekä muistolehdossa käynnit. Koselan keskustassa pistäydyimme paikallisissa ”marketeissa” ja tutustuimme sikäläiseen torielämään. Vorken rannassa rohkeimmat pulahtivat uimaan Laatokan vielä varsin kylmään veteen - Minä en tähän pyhiinvaellusriittiin uskaltautunut.
Linnunmaitoa ostamassa
Konevitsan (ven. Коневец, Konevets) saaren, joka sijaitsee Sortanlahden edustalla, tekee merkittäväksi ja mielenkiintoiseksi saarella sijaitseva ortodoksiluostari. Saaren pinta-ala on n. 10 km². Se on n.5-6,5 km pitkä ja leveimmillään 3 km leveä. Ympärysmittaa saarelle kertyy n. 15 km. Suomelle kuuluessaan ennen toista maailmansotaa Konevitsa oli osa Viipurin läänin Pyhäjärven kuntaa. Nykyisin se kuuluu Leningradin alueen Käkisalmen piirin Sakkolan eli Gromovon maalaiskuntaan. Lähin merkittävä kaupunki on Käkisalmi, joka on 40 km päässä saaresta. Valamon saareen on 60 km ja Pietariin vesitse 170 km. Saarelle pääsee yhteysaluksella Sortanlahdesta, josta on 6,5 km:n ja runsaan puolen tunnin laivamatka.
Laatokan laineet
Konevitsan luostarin vaiheita pähkinänkuoressa:
1393 Pyhittäjä Arseni Konevitsalainen perusti tämän Kaikkeinpyhimmän Jumalanäidin syntymän muistolle pyhitetyn luostarin. Konevitsan luostarista kehittyi keskiajalla ortodoksisen kulttuurin keskus, jossa valmistettiin omaperäistä kirkkotaidetta. Suotuisa kehitys katkesi tuhoisaan tulipaloon pitkäperjantaina vuonna 1553. Konevitsalaiset joutuivat pakenemaan saareltaan Käkisalmen linnan kukistuttua vuonna 1581. 1610 ruotsalaiset hävittivät luostarin. Pietari Suuri antoi käskyn v. 1718 jälleenrakentaa luostarin. Nykyisen muotonsa luostari sai 1800-luvulla, jolloin saarella kilvoitteli parhaimmillaan noin 300 munkkia. Matkailijat alkoivat kiinnostua luostarisaaresta 1840-luvulla.1917 luostari jäi Suomen alueelle. Veljestö lähti evakkoon Keski-Suomeen 12.3.1940. Luostari toimi vuoteen 1956 Keiteleen Hiekassa. Tällöin kahdeksan Konevitsan munkkia liitettiin Uuden Valamon veljestöön. Vuodesta 1940 vuoteen 1991 luostarisaari oli Neuvostoliiton armeijan hallussa salaisena sotilaallisena tukikohtana. Jopa koko saari oli pyyhitty pois monilta kartoilta. Vuonna 1991 luostari palautettiin Venäjän Ortodoksiselle kirkolle, ja ensimmäiset munkit saapuivat saarelle - alkoi luostarin jälleenrakentaminen. Veljestöä on nykyisin vajaa kaksikymmentä. Suomesta käsin on tuettu merkittävästi jälleenrakennustyötä ja vuosien mittaan on suuri määrä talkoolaisia osallistunut luostarin jälleenrakentamiseen. Talkoolaiseksi voi päästä mm. Konevitsa ry:n kautta.
Huivipäitä
Vanha voimalaitos
Nikolain tsasouna
Nikolain tsasouna sisältä
Puuristi
Aleksanteri II:n muistomerkki
Kivihotelli
Lähdimme kävelemään loivaa mäkeä myötäilevää tietä pitkin kohti luostarin pääkirkkoa. Vasemmalla vehreiden lehtipuiden lomitse näkyi ns. kivihotelli, joka on parhaat päivänsä nähnyt. Kivihotelli oli vuokrattuna Suomen armeijalle ennen sotia. Marsalkka Mannerheim vieraili Konevitsan luostarissa v. 1937.
Edessämme seisoi majesteettinen Konevitsan saaren tärkein nähtävyys; Luostarin vuonna 1804 valmistunut pääkirkko ja sitä ympäröivä ns. luostarikehä. Kirkon korkein kupoli yltää 34 metrin korkeuteen. Luostarikehän massiivisen muurin kulkuaukon laidassa on fresko, joka kuvaa Arseni Konevitsalaisen tuloa saarelle. Sisällä kirkossa on valtavasti hienoja kattomaalauksia, joista suurin osa on kyetty taidokkaasti konservoimaan. Kun katsoo kirkkorakennusta niin ulkoa kuin sisältäkin, ei voi kuin aavistella sitä, miten paljon työtä ja varoja kirkon jälleenrakentaminen on vaatinut.
Arsenin pyhäinjäännös
Kirkon pääovesta sisään astuttaessa jää vasemmalle kädelle matkamuistomyymälä, josta voi ostaa vaikkapa tuohuksia kotiin viemiseksi. Tuohus on ohut, ortodoksinen kirkkokynttilä, joita mm. kirkossakävijät laittavat kirkossa olevien ikonien edessä oleville telineille palamaan. Tuohus valmistetaan yleisimmin mehiläisvahasta. Pelkästä steariinista valmistettu tuohus ei ole ortodoksisen perinteemme mukainen, sillä valmistusmateriaalissa on tärkeää sen puhtaus ja luonnonmukaisuus. Palava tuohus kuvaa rukousta, tuohuksen valo hengellistä valistusta ja sen puhtaus rukoustunteitamme ja toiveitamme. Yleisimmin tuohuksia laitetaan Kristuksen ja/tai Jumalansynnyttäjän ikonien eteen sekä vainajien muistelupöydälle, joka usein on kirkon etuosassa suuren Golgata-ristin edessä, sekä. Myös muitten ikonien eteen laitetaan tuohuksia esim. silloin, kun ikoni kuvaa omaa suojeluspyhää tai mikäli pyydetään esirukouksia joltain tietyltä pyhältä ihmiseltä. Lintulan luostari on vastannut Suomen Ortodoksisen kirkon tuohusten tuotannosta vuodesta 1967 lähtien.
Kirkkokonsertti
Ortodokseille on tunnusomaista ristinmerkin tekeminen. Ortodoksisessa kirkossa ristinmerkki tehdään usein ja useissa eri yhteyksissä. Yksi "sääntö" on tehdä ristinmerkki aina, kun kuulee palveluksessa mainittavan sanat "Jeesus Kristus", "Herra", "Herra armahda" tai "Kunnia olkoon Isälle, Pojalle ja Pyhälle Hengelle" tai oman tai itselleen läheisen pyhän henkilön nimen. Myös useimpien rukousten alussa ja/tai lopussa tehdään ristinmerkki. Ristinmerkki tehdään myös aina kirkkoon saapuessa ja sieltä lähtiessä, tuohusta sytyttäessä ja ikonin edessä rukoillessa. Kotona tai muualla kirkon ulkopuolella rukoushetki aloitetaan ja lopetetaan ristinmerkein. Näiden lisäksi ristinmerkin voi tehdä aina, kun itsestä siltä tuntuu ja haluaa ristinmerkin avulla esim. keskittyä rukoukseen tai torjua pahoja ajatuksia. Ristinmerkillä rukoilija ristii ("ristiinnaulitsee") itsensä ja näin liittää itsensä osaksi Kristuksen elämää ja Kirkkoa. Ristinmerkki toimii samalla rukoilijan ajatuksien ja toiminnan keskittämisen apuvälineenä, näin hänen ajatuksensa eivät lähde harhailemaan pois rukoilemisesta ja Jumalan ylistämisestä.
Ortodoksista ristimerkkiä tehtäessä yhdistetään tavallisimmin oikeasta kädestä kolme ensimmäistä sormea (peukalo, etusormi ja keskisormi) kuvaamaan Kolminaisuutta. Yhdistetyt kolme sormea kuvaavat pyhää, yksiolennollista ja jakaantumatonta Kolminaisuutta. Kaksi jäljelle jäävää sormea (nimetön ja pikkusormi) taivutetaan kämmentä vasten ja ne muistuttavat rukoilijaa Kristuksen täydellisyydestä ihmisenä ja Jumalana. Ristinmerkki on siis samalla eräänlainen henkilökohtainen uskontunnustus.
Kelja
Tutustuimme myös kirkon lähellä olevaan luostarin museoon. Siellä saimme nähdä vanhaa esineistöä, vanhoja valokuvia ja rakennuspiirustuksia sekä rekonstruoidun munkin asuinhuoneenhuoneen eli keljan. Kelja on ortodoksisen munkin asunto. Kreikassa se merkitsee sekä munkin asumaa taloa tai huonetta että pientä, joskus kuulumatontakin kilvoituspaikkaa. Sanan latinalainen muoto merkitsee kammiota, ja siitä on muotoutunut myös sana selli. Slaavilaisessa perinteessä kelja merkitsee ainoastaan munkin asuinhuonetta.
Eläinystäviä
Työläisten talo
Uspenien tsasouna edestä ja takaa
Uspenien tsasouna sisältä
Kazanin skiitta
Vihreä tsasouna sisältä
Vihreä tsasouna
Skiitan ulkopuolella oli ennen Ilmestyksen tsasouna vuodelta 1740. Alkuperäinen on tuhoutunut. Nykyinen vihreäksi maalattu Jumalanäidin ilmestymisen tsasouna, on lahja Lappeenrannan ortodokseilta vuodelta 2003.
Kuljimme vehreän metsäluonnon halki kapeaa polkua pitkin kohti Hevoskiven tsasounaa. Loppumatkasta laskeuduimme varsin jyrkkiä kiviportaita pitkin Hevoskiven juurelle. Saarella on jääkauden jäljiltä suuria sileiksi hioutuneita siirtolohkareita. Suurin niistä on kvartsijuovaista harmaata graniittia oleva Hevoskivi (Konj-Kamenj). Suurten kuusten ympäröimä yli yhdeksän metriä pitkä kivi painaa arviolta yli 750 tonnia. Joidenkin mielestä se muistuttaa hevosen pääkalloa.
Kivinen hevoskivipolku
Hevoskiven tsasouna sisältä
Kun pyhittäjä näki kiven, hän joutui kauhun valtaan, ei ympärillä kasvavan synkän metsän vuoksi, vaan kiusaajahenkien pelästyttämänä. Arseni palasi keljaansa, jossa hän rukoili koko yön pyytäen Jumalaa puhdistamaan paikan pahoista hengistä. Aamulla hän palasi kivelle Jumalanäidin ikonin kanssa, toimitti rukouspalveluksen Kaikkein pyhimmälle Jumalansynnyttäjälle ja pirskotti kiveä pyhitetyllä vedellä.
Hevoskiven tsasouna
Hevoskiveltä johti aika leveä tielinjaus takaisin kohti varsinaista luostarialuetta. Arvoitukseksi jäi, mikä oli möyrinyt metsän pohjaa polkujen ja teiden varsilla - oliko kaikesta huolimatta vielä joitakin pahoja henkiä liikkeellä.
Patikoinnin jälkeen maistui kupponen kahvia. Niinpä suuntasimme kohti jykevistä hirsistä rakennettua kahvilarakennusta. Laivan lähtöön oli vielä reilusti aikaa. Kahvilan terassilla oli mukava viettää aikaa ja tarinoida. Sorjosen Matilla oli mukanaan suvun valokuvia, joita oli kiintoisaa katsella Kaija Herralan ja Raija Herrala-Nurmen kanssa.
Kohvilla patikoinnin jälkeen
Hirsikahvila
Kahvilan sisäänkäynti
Sortanlahdessa ennen Kiviniemeen lähtöä meitä hemmoteltiin ”Loimaan Seudun Marttojen” leipomilla karjalanpiirakoilla. - ai että, olivat ne hyviä. Hieno päivä kaiken kaikkiaan. Toivottavasti ikä ja terveys riittäisivät, että pääsisi joskus toistekin käymään tällä luostarisaarella. Vaikka paljon tuli nähtyä tällä käynnillä, niin vielä jäi paljon myös näkemättä (Kyyvuori, Konevitsan skiitta jne.). Parhaiten kai saareen ja sen elämään voisi tutustua toimimalla talkoolaisena tällä luostarisaarella.
Horoskooppipatsaat
Bunkkerilla
Viipurinlinna
Viipurin tuomiokirkon rauniot
Torkkeli Knuutinpojan patsas
Ravintola Pöllö
Kävimme ravintola Pöllössä kahvilla. Täällä Markku bongasi laulutaitelija Raita Karpon - Kuorolaulua harrastavalla Markulla ja Raitalla olisi varmasti jutunaiheita riittänyt pitkäksikin aikaa. Jopa näinkin epämusikaalinen ihminen kuin minä, olen minäkin aikaisemmin törmännyt Raita Karpoon näillä Karjalanreissuilla. Muistan kuinka kerran Koselan Kulttuuritalolla järjestetyssä juhlatilaisuudessa luovutin kohteliaasti Raita Karpolle oman, vähemmän vetoisen, paikkani katsomossa. Raita ei menettänyt heleää lauluääntään - laulu soi kirkkaasti ja kovaa hänen esiintyessään juhlakansalle.
Kotimatka sujui rattoisasti. Huhtalan Marjatta sai paluumatkalla Kotkasta mukaansa pientä väkeä. Mummolassa riitti varmaankin vilskettä lähiviikkoina. Palattiin arkisempiin aherruksiin. Minulla oli ohjelmassa seuraavan viikon keskiviikkona Laitilan seurakunnan vuotuinen kiinteistöjen kuntoarviointi. Laitilan harmaakivikirkko on rakennettu 1400-luvun puolivälin paikkeilla (Parin vuoden päästä sille tulee täyteen 550 vuoden ikä) - Historian havinaa oli vahvasti aistittavissa niin tuolla Karjalan matkalla kuin täällä kotikonnuillakin.
teksti: Markku Laaksonen