Metsäpirtin Ahtiaisten lehti
maaliskuu 2008
maaliskuu 2008
Toisen sukukirjapäivän satoa
Neljän vuosisadan
muuttoliikkeitä Kannaksella
Metsäpirtin suvut näyttävät
todennäköisimmin tulleen
Kannaksen läntisistä osista, arvelee
tutkija Kari-Matti Piilahti. Sukujen
lähtöpaikkoja voi yrittää päätellä
siitä, missä samoja nimiä esiintyy.
Eri sukujen tuloa Metsäpirttiin
pohdittiin Metsäpirtin Ahtiaisten
sukuseuran järjestämän toisen
sukukirjapäivän aikana Helsingin
Karjala-talolla keväällä 2007.
– Ahtiaisia oli 1630-1650 aikoihin
Mäntyharjulla, Jääskessä,
Ruokolahdella ja Kivennavalla,
totesi Piilahti.
Karjalan liiton sukututkijana
kymmenisen vuotta toiminut
Piilahti kertoi Karjalan alueen
muuttoliikkeistä yli neljän vuosisadan
aikana. Hän esitteli myös
käytettävissä olevia erilaisia
lähteitä, tutkimuksia ja puhtaaksi
kirjoitettuja asiakirjakokoelmia.
Harri Laine ja Karjalan liiton sukututkijana kymmenisen vuotta toiminut
Kari-Matti Piilahti.
Ahtiaisten ”alkukodin” löytämiseksi
täytyisi Piilahden mukaan
haarukoida monen eri paikkakunnan
säilyneitä tietoja. Silti voi käydä
niin, ettei lopullista selvyyttä
onnistuta löytämään. Työläs yritys
olisi kuitenkin hatunnoston arvoinen,
katsoi tutkija.
Vanhoista metsäpirttiläisistä sukunimistä
Eeva saattaa olla peräisin
Muolaasta, Hatakka Jääskestä,
Korkka Anteasta, Jääskestä
tai Kivennavalta, Meskanen
Jääskestä tai Muolaasta, Myöhänen
Muolaasta, Paukku Kivennavalta.
Susia oli Metsäpirtissä jo 1613,
ehkä Lappelta tulleina – mutta
heitä oli myös Valkjärvellä ja
Kivennavalla. Torikka tiedetään jo
1500-luvun Viipurista.
Peltoset voisivat olla lähtöisin
Antreasta, mutta heitäkin oli
Muolaan Pölläkkälässä 1730-luvulla.
Autiotilojen uudet asukkaat
Parikymmentä henkeä oli kuulemassa
Piilahden esitystä siitä,
miten Kannaksen väestö on vuosisatojen
kuluessa liikkunut suuntaan
ja toiseenkin.
– Rajan muutokset ovat lähes
aina vaikuttaneet Karjalaan, muistutti
Piilahti.
Karjalan kannas jakautui
Ruotsin hallitsemaan länsiosaan ja
Novgorodin hallitsemaan itäosaan
jo Pähkinäsaaren rauhassa vuonna
1323. Laatokan rannat pysyivät
Novgorodin ja Venäjän alueina
aina vuoteen 1617, jolloin niistä
tuli Ruotsin valtapiiriä. Jo vajaan
vuosisadan kuluttua Isoviha pyyhkäisi
yli Kannaksen ja lohkaisi
kaakkois-Suomen Kymijokseen
saakka osaksi Venäjää.
1600-luku vaikutti Karjalan
väestöön todella voimakkaasti.
Laatokan rannat tulivat silloin
Ruotsin yhteyteen ja alkoi
luterilaisten muutto aiemmin
ortodoksiselle alueelle. Siihen asti
Käkisalmen läänissä ei ollut luterilaisia
paitsi Parikkalassa.
Muuttoliike oli voimakasta jo
1600-luvun alkupuoliskolla, mutta
1650-luvulla ns. ruptuurisota voimisti
sitä. Tuossa sodassa osa ortodoksiväestöstä
avusti venäläisiä.
Häviön jälkeen he muuttivat pois
ja jäljelle jäi paljon autiotiloja, joille
muutti muualta uusia luterilaisia
asukkaita.
– Tulijat olivat sekä Savosta
että Karjalasta, mutta pääasiassa
suhteellisen läheltä, enimmäkseen
muutaman pitäjänrajan takaa, kertoi
Piilahti.
Silti tulijoiden joukossa joku
saattoi olla pitemmältäkin.
Karjala jakautui uudisasukkaiden
suhteen kahteen osaan. Jaakkima-
Lumivaara-linjan eteläpuolelle
(mm. Metsäpirttiin) tuli karjalaisia,
pohjoispuolelle taas savolaisia.
Piilahden mukaan tämä oli kuitenkin
yleinen linja, ja tässä kohtaa
sukututkimuksella olisi paljon
annettavaa laajemmalle väestötutkimukselle.
Sitä, mistä muuttoliike
tuli ja mistä Kannaksen uudet suvut
tulivat, on yritetty selvittää aika
vähän. Tietysti siksi, että tehtävä
on aika vaikea.
1600-luvun lopun ”suurina
kuolonvuosina” kadot ja nälkä
aiheuttivat sen, että melkein kolmannes
Suomen väestöstä kuoli.
Isonvihan jälkeen 1720-luvulla
suomalaisia oli noin 320.000-
350.000. Sitten alkoi voimakas
väestönkasvu, nopein koko
Euroopassa – 1800-luvun taitteessa
väkeä oli jo noin 1 miljoona, kertoi
Piilahti.
Ilmasto lämpeni, kadot harvenivat
ja isotkin lapsikatraat kasvoivat
aikuiseen ikään ja perustivat omat
perheensä. 1700-luvun kirkonkirjoissa
kymmenlapsisetkin perheet
yleistyvät, sukututkija tietää.
Pietariin
kultaa vuolemaan
Autonomian aikana muuttoliikettä
oli Karjalassa moneen
suuntaan. Tärkein suunta oli Pietari
ja Inkerinmaa. Itä-Suomessa edes
Amerikka ei vetänyt yhtä monia
kuin lännessä, koska kasvava
Pietari houkutteli leveämmän
leivän hankkijoita, ja Viipurikin
kasvoi.
Inkerinmaalle mentiin paljon sesonkitöihin,
mm. paimeneen alueen
suurille maatiloille. Usein tietyistä
pitäjistä mentiin töihin tietyille
alueille – esimerkiksi Keltossa oli
paljon kurkijokelaisia.
– Pietarissa olleita on varmasti
jokaisen karjalaisen suvussa.
Ihmettelen, jos ei vastaan tulisi
yhtään Pietariin edes joksikin aikaa
muuttaneita.
Enimmillään Pietarissa oli jopa
40.000 suomalaista. Osa jäi sille
tielleen, osa palasi.
Muualta Suomesta tuli muuttajia
Karjalaan, koska maatilojen
keskikoko oli pieni ja niitä pystyi
ostamaan pienemmällä rahalla.
Tulijoita oli Kymenlaaksosta, jopa
Keski-Pohjanmaalta.
Ennen teollistumista suomalaiset
muuttivat yleensä vain lyhyitä matkoja,
enimmäkseen oman pitäjän
sisällä tai korkeintaan naapuripitäjään.
– Muuttomatkalle ei lähdetty
ilman syytä, muistutti Piilahti.
Yleensä syyt olivat taloudellisia.
Lähdettiin leveämmän leivän
perään, parempiin olosuhteisiin.
1600- ja 1700-luvuilla autiotilojen
olemassaolo veti väkeä Karjalaan.
1800-luvulla maahan pääsi kiinni
pienemmällä rahalla kuin muualla
Suomessa.
1600-luvulla tärkeä tekijä oli
myös sotilasvärväyksen välttely.
Käkisalmen lääniin karanneita ei
viety 30-vuotiseen sotaan.
Raija Herrala-Nurmi