Metsäpirtin Ahtiaisten lehti
maaliskuu 2008
maaliskuu 2008
Pentti Ahtiainen
Metsäpirtin Saaroisissa asuneet
isoäitini Aune Juhontytär ja isoisäni
Antti Tuomaanpoika siirtyivät
perheineen Talvisodan alussa
Pieksämäen kunnan Venetmäen
kylään. Seuraava evakkopaikka
tuli olemaan Heinäveden Petruma,
jossa asuttiin 5 vuotta eli sodan
loppuun saakka.
Heinävedellä asui evakossa
myös muita Saaroisista tulleita
sukulaisia. Tuon Sydän-Savon
kunnan piirteet mäkimaisemineen,
kanavineen ja järvineen syöpyivät
monille mieleen. Joillekin se oli
turvallinen lapsuuden maisema,
joillekin taas tulevaisuuden uskoa
antava turvapaikka sodan melskeestä
lomalle tultaessa. Monille
vanhemmille metsäpirttiläisille se
ehkä kuvasti jo luopumisen iltaruskoa.
Kotiseudusta oli jäljellä vain
haikea muisto.
Elettiin vuotta 1945 ja sota oli
vihdoin päättynyt. Aune ja Antti
Ahtiaisen 6-henkiselle perheelle
koitti aika siirtyä Länsi-Suomeen,
Pyhärannan Rohdaisiin. Vähäinen
omaisuus mukanaan perhe saapui
Heinävedeltä junalla Rauman
asemalle. Asetuttiin asumaan
Rohdaisten Tätilän taloon. Sen
jälkeenkin toimeentulo oli osittain
vielä Kansanhuollon varassa, tavaran
ollessa edelleen kortilla. Pojat
löysivät itselleen rakennustyötä.
He rakensivat asuin- ja ulkorakennuksia lähitaloille sekä muille
siirtolaisille ja osallistuivat myös
Raumalla telakkahallin tekoon.
Karjalaisten siirtolaisten sijoittuminen Sundholman/Vanhakartanon
kylään vv. 1946-47:
1.) Simo Laulajainen (tilap.),
2.) Hörköt (tilap.),
3.) Aleks ja Emma Peltonen+lapset,
4.) Katri (os. Eeva) ja Simo Hyytiä, tytär Helmi ja miehensä Arvi Repo,
5.) Aina ja Juho Peltonen+lapset,
6.) Agnes ja Juho Kiiski,
7.) Agnetta (os. Peltonen) ja Tahvo Suikkanen+lapset,
8.) Hilda (os. Ahtiainen) ja Salomon Suikkanen+lapset,
9.) Helena (os. Peltonen) ja Yrjö Suikkanen+lapset,
10.) Aune (os. Suikkanen) ja Antti Ahtiainen; lapset Arvi, Eino ja Maire,
11.) Anisia ja Aleks Myöhänen+pojat,
12.) Selma (os. Torikka) Hyytiä + lapset; mies Juho kuollut,
13.) Aino ja Tauno Jortikka + lapset,
14.) Anna-Maria Hyytiä (”Tommola Anna-Mar”); lapset Toivo, Jaakko, Oskari, Eeva,
......Sanna ja Simo Hyytiä.
1.) Simo Laulajainen (tilap.),
2.) Hörköt (tilap.),
3.) Aleks ja Emma Peltonen+lapset,
4.) Katri (os. Eeva) ja Simo Hyytiä, tytär Helmi ja miehensä Arvi Repo,
5.) Aina ja Juho Peltonen+lapset,
6.) Agnes ja Juho Kiiski,
7.) Agnetta (os. Peltonen) ja Tahvo Suikkanen+lapset,
8.) Hilda (os. Ahtiainen) ja Salomon Suikkanen+lapset,
9.) Helena (os. Peltonen) ja Yrjö Suikkanen+lapset,
10.) Aune (os. Suikkanen) ja Antti Ahtiainen; lapset Arvi, Eino ja Maire,
11.) Anisia ja Aleks Myöhänen+pojat,
12.) Selma (os. Torikka) Hyytiä + lapset; mies Juho kuollut,
13.) Aino ja Tauno Jortikka + lapset,
14.) Anna-Maria Hyytiä (”Tommola Anna-Mar”); lapset Toivo, Jaakko, Oskari, Eeva,
......Sanna ja Simo Hyytiä.
Alkuperäiset asukkaat ottivat
tulokkaat melko hyvin vastaan ja
isompaa kulttuurishokkiakaan ei
vaikuttanut tulleen. Tosin paikallista
murretta vähän ihmeteltiin.
Kerrankin oli Tätilän mamma katsonut
tuvan ikkunasta ulkona leikkiviä
lapsia ja tokaissut: ”Kakarak
kara !” (=lapset juoksevat).
Vielä ei siirtolaisille ollut löytynyt
pysyvää asuinpaikkaa Jossain
vaiheessa lupailtiin Pohjanmaalta,
lähinnä Kauhajoelta tilaa. Tästä
ei kuitenkaan saatu varmuutta
ja lopulta kehotettiin ottamaan
yhteys Uudenkaupungin asutuslautakuntaan.
Viimein ilmoitettiin
Uudenkaupungin maalaiskunnassa
olevan Sundholman kartanon alueelta
järjestyvän tiloja. Asia alkoi
olla jo siinä määrin varma, että
jotkut perheet olivat siirtymässä
kartanon seuduille tilapäismajoitukseen.
Tämän seudun suurimman
maatilan omisti Aminoffi en 4:
n sisaruksen perikunta ja heidän
suvullaan kartano on edelleenkin.
Saaroisista
Sundholmaan
Sundholman alueelle, sekä
nykyistä kartanoa edeltäneen vanhan
kartanon seudulle sijoitettiin
samasta Metsäpirtin kylästä, eli
Saaroisista tulleita perheitä. He
olivat lähes kaikki sukua keskenään.
Tänne tiensä löytäneitä olivat
Ahtiaisten lisäksi Suikkaset, eli
isäni Arvin enot Yrjö, Salomon
ja Tahvo, kaikki perheineen.
Muita olivat Hyytiät (3 perhettä),
Repo, Peltoset (2 perhettä), Kiiski
ja Myöhänen sekä Metsäpirtin
Taipaleesta tullut Laulajainen.
Näiden asukkaiden tulon myötä
näyttää muodostuneen myös
Vanhakartanon kylä. Uusikirkko
Tl:stä muutti Hörkköjen perhe
joksikin aikaa ja Jortikat tulivat
Räisälästä. Koutussa, kartanon
mökissä asuivat alkuun uusikirkkolaiset
(Vl) Kirjoset. Myöhemmin
siihen siirtyi Armas Ahtiainen perheineen.
He muuttivat sittemmin
Uudenkaupungin Ketunkalliolle ja
myös tuo rakennus siirrettiin sinne.
Aune ja Antti
Tuomaanpoika
Ahtiaisen perheen
koti, ”malli Vennamo”
Uudenkaupungin maalaiskunnassa
1940-
luvun lopulla. Talon
edessä Aune Ahtiainen.
Takana vasemmalla
Tahvo Juhonpoika
Suikkasen talo.
Kylä sai noin 70 uutta asukasta.
Sundholman lisäksi muitakin
siirtolaisten asutuskeskittymiä
Uudenkaupungin tienoille
syntyi. Kaupungin alueelle,
nykyisen Välskärintien varrelle
rakensivat monet perheet kotinsa,
Laulajaiset ja Peltoset näiden
mukana. Maalaiskunnan puolelle
Valkkimerelle ja Salmen kartanon
alueelle tapahtui myös keskittymistä.
Kalannissa karjalaisia sukulaisiamme
asui Pappilanpellon seutuvilla
ja Katinan kylän suunnalla.
Myös Lokalahdelle, Vehmaalle,
Laitilaan, Pyhärantaan, Raisioon,
Mynämäelle ja Mietoisiin sijoittui
melkoinen määrä metsäpirttiläisiä,
Ahtiaisia heidän mukanaan.
Vanhakartanon Yrjö
Suikkasen pihalla:
Edessä vas.: Annikki
Einontytär Ahtiainen,
Ritva Einontytär
Ahtiainen, Sirpa
Juhontytär Kiiski,
takana Jorma
(”Dinturist-Jukitsun
isä”) Hyytiä.
Siirtoväen asutuslain toteuttamisperiaatteena
oli säilyttää kyläkokonaisuudet
myös sijoituspaikkakunnilla.
Saaroisten kylän satoja
asukkaita ei luonnollisestikaan
voitu sijoittaa samalle seudulle.
Varsinaisesti suomenruotsalaisille
alueille ei karjalaisia juuri asettunut
ilmeisesti ruotsinkielisten vastustuksesta
johtuen. Sundholman
kartanon alue näyttää olleen
poikkeus.
Kaikki rakennukset
käyttöön
Aune ja Antti Ahtiaisen
perhe muuttokuormineen (hevos–
ja kuorma-autolastit) siirtyi
Pyhärannasta Uudenkaupungin
maalaiskunnan Sundholmaan
loka-marraskuussa 1946. Mukaan
tulivat oma hevonen, 2 lehmää ja
lampaita, sekä näille heinää talven
varalle.
Perhe asettui asumaan kartanon
omistamaan Matinripiin, kolmen
savupiipun taloon lähellä kartanon
piha-aluetta. Rakennuksessa asui jo
isäni eno Tahvo Suikkanen 4-henkisine
perheineen.
Matinripiin majoituttiin tilapäisesti
siihen asti, kunnes oma tila eli
Uusiniitty oli lunastettu kartanolta
ja asuinrakennus rakennettu edes
jollain tavalla asuttavaan kuntoon.
Siirtolaisten asuntoina olivat
käytössä muutkin vähänkään
asumiseen soveltuvat kartanon
rakennukset. Tällainen oli myös
kartanon päärakennuksen pohjoisKanatupa, jonka
toisessa päässä
olivat asuintilat
ja toisessa eläinsuoja.
”Kuja”
erotti näitä kahta
osaa toisistaan.
Jatkosodan aikana
Kanatuvassa
olivat majoittuneina
kartanoon
sijoitetut venäläiset
sotavangit.
Tähän rakennukseen
muuttivat
Anisia ja Aleks
Myöhänen
perheineen.
Rakennus
purettiin myöhemmin
ja
siirrettiin Myöhästen tilan eli
Kalliorinteen päärakennukseksi
puolentoista kilometrin
päähän. Tästä tuli ensimmäinen
pysyvä siirtolaiskoti
kylään.
Kaikkien siirtolaisten eläimet
olivat sekaisin samassa
karjasuojassa, jonka talviaikaista
ahtautta helpotti vasta
keväällä lampaiden siirtyminen
Nuhjan saareen tuoreille
laitumille. Laidunnuksen
eläinten omistajat korvasivat
tekemällä kartanolle taksvärkkityötä
eli ”taksia”.
Ahtiaisten tilapäismajoituksen
aika kesti 3 vuoden
verran. Maanlunastusasiat
saatiin kuukausien kuluessa
järjestykseen ja sodassa
Teuvo Tahvonpoika Suikkasen ylioppilasjuhlilla
31.5.1969 Uudenkaupungin
Sundholman Vanhakartanon Kulmalla.
Kylän siirtolaisia ja heidän jälkeläisiään.
Takana vasemmalta *Eino Antinpoika
Ahtiainen, Jenny Tahvontytär Hansén (os
Suikkanen), *Arvi Antinpoika Ahtiainen,
Agnes Kiiski (os Paksu). Seuraava
rivi vasemmalta Anisia Nikolaintytär
Myöhänen (”Anissu”, ”Kola Anissa”, os
Timofejeff), *Sylvi Otontytär Ahtiainen
(os Kasanen), Agnetta Suikkanen
(os Peltonen), Teuvo Tahvonpoika
Suikkanen, Vesa Erikinpoika Hansén,
*Pentti Arvinpoika Ahtiainen, Juho
Kiiski ja Aleksanteri (Aleks, ”Alekka”)
Myöhänen. Edessä pojat vasemmalta
*Ari Veikonpoika Suikkanen ja *Markku
Einonpoika Ahtiainen. Kuva Erik Hansén
(luotsin poika Isokarista).
* =Ahtiaisten sukuun kuuluva.
menetettyjen tilojen vastineiksi
saadut kultareunaiset obligaatiot
vaihtuivat uusiin tiloihin. Talvella
1946 veljekset Arvi ja Eino
Ahtiainen muiden siirtolaisten
mukana kaatoivat tulevia talojaan
varten tukkeja kartanon metsistä.
Asuinrakennukset tehtiin siihen aikaan
yleensä hirrestä. Paikallisista
metsistä tapahtuneet materiaalihankinnat
ja myös maiden lunastukset
korvattiin asutuslautakunnan
toimesta omistajille siirtoväen asutuslain
perusteella.
Yhdeksän kertaa
”malli Vennamo”
Kesä 1947 oli kiireistä rakentamisen
aikaa. Kylään nousi 9
kpl samaa mallia olevia asutustiloja.
(”malli Vennamo”).
Rakennustarvikkeista oli pulaa ja
rautanaulojen saanti näytti välillä
erityisen vaikealta. Rakentaminen
ei sujunut keskeytyksittä. Välillä
käytiin työssä kartanon metsissä
ja pelloilla sekä kylän ulkopuolellakin.
Osalla tiloista rakennukset
olivat jo vanhastaan olemassa,
kuten Arvi Revon ja Simo Hyytiän
perheineen asuttama, tuleva kotitilani
Mäntylä.
Ahtiaiset muuttivat taloonsa
Uusiniityn tilalle vuoden 1949
loppukesällä, mikä oli hyvin
lämmintä aikaa. Tilapäisasuntona
käytetty Matinripi purettiin myös
samoihin aikoihin. Sen hirsistä
rakennettiin tilan kellari ja navetta.
Karjarakennus saatiin talveksi siinä
määrin kuntoon, että karja voitiin
siirtää siihen. Seuraavana talvena
hankittiin lisää eläimiä. Uuden lehmän
kävi isoäitini Aune ostamassa
huutokaupasta jostain kartanosta
Kokemäellä.
Sundholmaan muuttaneiden
siirtolaisten tilat olivat lähes kaikki
maanviljelystiloja. Kalastustilan,
johon kuului kalavesioikeus
Vanhakartanon vesiin, sai saaroislainen
Aleks Myöhänen. Samoin
perustein sai Rantavainion tilan
Simo Laulajainen. Muut eivät
kalastustiloja ilmeisesti halunneetkaan.
Asenteet olivat muuttuneet.
Kalastuksen kannattavuuteen ei
uudella asuinseudulla enää uskottu
yhtä vahvasti kuin Metsäpirtissä.
Veneet ja pyydykset olivat jääneet
rajan taakse ja näin olisi tarvittu
uusia investointeja. Lähes kaikki
Metsäpirtin Saaroisista tänne
muuttaneet perheet olivat tottuneet
aiemmin hankkimaan kalastuksella
pääasiallisen elantonsa.
Sundholmassa heillä kaikilla ei
enää ollut automaattisesti kalastusoikeutta.
Metsäpirtissä vedet olivat
olleet jakamattomina kaikkien
käytössä.
Sundholman sijaintia lohivesiin
nähden pidettiin epäedullisena,
koska kylän edustalla on laaja
Uudenkaupungin saaristo.
Avovesille eli lohien vaelluspaikoille
kertyi runsaasti matkaa.
Rauman seutu ja sen pohjoispuolella
olevat rannikkoalueet olivat
tässä suhteessa jo edullisemmassa
asemassa.
Kalastusta ei täysin unohdettu,
mutta toimeentulon takeena piti
olla oma tila.
Sundholman kanta-asukkaat
halusivat toimia itsenäisemmin
kuin siirtolaiset. Koneetkin piti olla
omasta takaa. Siirtolaisten tapana
oli hankkia yhteisiä koneita ja
teimme maataloustyötä kausittain
myös talkoilla. Tällaisia tehtäviä
olivat viljan puinti, heinänkorjuu
ja perunannosto. Koko perhe oli
näissä yleensä mukana, lastenkin
leikkiessä lähistöllä. Talosta
saivat kaikki ruuan ja kahvin ja
illalla saunottiin. Tämä tapahtuma
vahvisti yhteenkuuluvaisuuden
tunnetta. Elimme tässä ”reservaatissa”,
karjalaiskylässä keskellä
Lounais-Suomea Muun maailman
saattoi unohtaa kylää ympäröivien
kuuden mäen taakse. Yhden takana
oli Meri – yhtä hyvin se olisi
voinut olla Laatokka. Kylä oli jonkinlainen
pienois-Metsäpirtti tai -
Saaroinen, josta vieraisilla käyneet
muut entiset metsäpirttiläisetkin
saattoivat löytää jotain tuttua ja
turvallista.
Ruuhkaa raitilla
Koska Vanhakartanon kylä
muodostui vanhastaan toisilleen tutuista
perheistä, olivat naapuruussuhteet
alusta, eli vuodesta 1946
lähtien kiinteät. Tämä yhteisöllisyys
oli kulttuurina muutoinkin,
kuin vain viljelyelinkeinon osalta.
Kesäaikaan tämä näkyi erityisesti
iltaisin, jolloin kylänraitilla oli välillä
kovastikin liikennettä ihmisten
mennessä kyläilemään. Joskus ihmettelin,
oliko ketään kotona, kun
kaikki näyttivät olevan tien päällä!
Meitä lapsia kylästä löytyi silloin
kaikenikäisiä. Yhtä moninainen oli
leikkiemme kirjo; kesällä pallopelit,
piiloset, liekut, talvella hiihto,
jääpelit, kelkkailu ja monet muut,
jotka kaikki toteutettiin joukolla.
Karjalaiskylän perinteet jatkuivat
näin täällä Lounais-Suomessa.
Perinteet välittyivät edelliseltä sukupolvelta
seuraavalle. Kyläläiset koostuivat pääosin
Sundholman (Vanhakartanon) Mäntylä. Tiilentekijöiden mäkitupa
alkup. 1830-.
luterilaisista,
mutta ortodoksitkin olivat antamassa
väriä traditioille. Muistissa
säilyivät alkuun itsestään selviltä
tuntuneet pienetkin asiat. Tärkeiksi
koettiin lapsen syntymään liittyvät
rotinat, pääsiäisajan virpominen,
sekä arkipäiväisempään ruokakulttuuriin
liittyvät perunapiirakoiden
eli ”kakkaroiden” paistaminen,
lohkopiiraan teko ja karjalanpaisti
sekä monen monet ”mustikkamöllyt
ja siemvoit”.
Alkuperäisessä vakkasuomalaisuudessa
eristäytymisasenne on
jotenkin luonteenomaista. Täällä
jokainen on aina hoitanut vain
”omat asiansa”. Tälle seudulle
vuosikymmeniä sitten tulleet
karjalaiset kulttuurivaikutteet ovat
osaltaan rikastuttaneet paikallista
elämänmenoa. Kylämme oli vahva
karjalainen yhteisö. Tähän sisältyy
silti eräs hyvinkin merkillinen
piirre: kaikki täällä sodan jälkeen
syntyneet avioliitot on solmittu
karjalaisen ja paikallisen asukkaan
kesken. Yhtään uutta, karjalaisten
keskinäistä avioliittoa ei
Sundholmassa ilmennyt.
Siirtolaiset ovat saavuttaneet
oman asemansa, jota tuskin
kukaan enää aliarvioi tai väheksyy.
Aikansa se vain on ottanut.
Tulokkaiden alkuperäiseen väestöön
sulautumisen myötä mahdolliset
ristiriidat ovat unohtuneet.
Kyläilyä
Kun sodasta ja karjalaisten evakkoon
lähdöstä oli vierähtänyt jo
parikymmentäkin vuotta, koettiin
vanhalta kotiseudulta Laatokan
rannalta lähteneet tuttavat ja
sukulaiset edelleen läheisiksi.
Heitä käytiin välillä tapaamassa
satojenkin kilometrien päässä ja he
muistivat myös käydä usein vieraisilla
Sundholmassa..
Nämä vierailut
saattoivat kestää kerrallaan
viikkojakin ja silloin käytiin läpi
kylän kaikki tuttavat ja lähiseutukin
Kalantia myöden.
Aika ajoin
vieraita tuli Kauhajoelta, Kurikasta
sekä Alastarolta, Helsingistä,
Varkaudesta ja muualtakin. Kaikki
olivat Metsäpirtistä kotoisin
ja menneitä aikoja muisteltiin.
Tarinointia jatkettiin yömyöhään ja
sitä minäkin usein tapani mukaan
hiljaa ja innolla kuuntelin ja myöhemmin
näin muistiin merkitsin.
Vuosikymmenten kuluessa
alkuperäinen karjalaiskylä näyttää
vähitellen haihtuneen olemattomiin.
Jäi vain kylä, joka sisältää
menneisyyden muiston ja meidät,
metsäpirttiläisten jälkipolven.
Pentti
Ahtiainen
kertoi
Sundholman
siirtolaiskylästä
sukukokouksessa
Vehmaalla